Kärringfaktor: Så ska det låta

När jag igår satt och läste dagens nyheter kunde jag inte undgå det som stod på en av dom sista sidora. Under alla serier stod det klart och tydligt vilka program som hade haft flest tittarsiffror förra veckan. Det var Talang 2009 som precis börjat och det fanns också Robinson som så kärt har kommit tillbaka som en vindpust. Det jag blev lite mest fundersam över var programmet som toppade listan över alla dessa underhållningsprogram. Ni som läst min rubbebubbe kan nog förstå ganska fort vilket program jag pratar om, nämligen så ska det låta. Vad fan är det med det här jävla programmet egentligen? Hur länge har det funnits ens? "Så ska det låta är ett svenskt musikbaserat underhållningsprogram i Sveriges Television om fredagskvällarna, introducerat den 17 januari 1997"

Okej, jag förstår att programmet bektraktas som underhållande och sevärda. Kända personer som kommer dit (vare sig dom kan sjunga eller inte) och delar med sig av sig själva till det svenska folket med dans, sång och komik. Sen såklart är programledaren väldigt folkkär och en person som jag iallafall anser vara väldigt trygg och omtänksam. Det jag idag menar med kärringfaktor är att det finns så mycket andra program som just går på fredagar. Om det inte är program är det iallafall en film som kan inhyras eller vad vet jag. De flesta i min ålder brukar inte titta på tv på fredagar, så vem är det då som sitter och tittar på programmet? Jo äldre människor som anser att underhållningsprogrammen idag är för mycket. De vill ha det gamla och trygga som funnits där länge och som de vet kommer att bjuda på underhållning just den fredagen som alla andra fredagar när de sitter och tittar på samma program. De har säkert samma gamla karameller som de köpte första gången år 1981 (polkagrisar?) och samma gamla tofflor de fick av sina barn för 13 år sen (något slitna, men bekväma). Människor pratar hela tiden om hur bra det är med variation och hur viktigt det är med omväxling i vardagen. En regel som borde finnas högt uppe på våran lilla lista. Säg mig en sak, borde inte den regeln gälla ALLA? När jag menar alla nu bortser jag inte äldre människor utan lägger till dom som den viktigaste folkmassan. Bort med det trygga och in med det mindre trygga, men mer varierande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0